Gastroeien

Gastroeien over de Oude IJssel bij de roeiafdeling van wsv De Ank

DSC_2718Roeien is sowieso een fijne sport maar wedstrijd- of recreatief-roeien over de Oude IJssel is toch wel heel bijzonder.

De Oude IJssel is  81,5 kilometer waarvan 55 kilometer als “Issel” in Duitsland en 26,5 kilometer in Nederland. Het is een typische regenrivier en voert het regenwater af naar Doesburg waar ze, via een sluis en een stuw uitmondt in de IJssel. Afhankelijk van de hoeveelheid neerslag is de stroming dan ook meer of minder sterk. Bij een te sterke stroming vaardigt het Waterschap Rijn en IJssel een vaarverbod uit, maar dit komt zelden voor. Normaal stroomt er 12mᵌ water per seconde door de Oude IJssel. Bij een vaarverbod ligt dat rond de 70mᵌ.

De rivier loopt door een gevarieerd landschap van vooral weidegebied, al dan niet aan het oog onttrokken door bosschages en rietkragen. Daar waar dorpen en stadjes zich aan de oevers genesteld hebben, komt u naast de aan het water gelegen huizen een klein aantal vooral aan de landbouw gelieerde bedrijven tegen. U zult gerekend vanaf Doesburg tot en met Doetinchem af en toe een vrachtschip tegen kunnen komen, niet groot maar het blijft beroepsvaart.

Als u aankomt bij wsv De Ank wordt u na afspraak verwelkomd door onze gastvrouw Nieta van Arkel. Zij maakt u wegwijs op ons terrein en helpt u bij het te water laten van de boten, maar niet eerder dan dat u heeft kunnen genieten van onze heerlijke koffie op ons zonovergoten terras. Als de weersomstandigheden wat minder zijn beschikken we over een prachtig verenigingsgebouw waar u ook kunt genieten van het uitzicht op de haven en havenuitgang.

Uiteindelijk zult u toch gaan roeien, waarbij u de keus heeft om bij de havenuitgang rechtsaf te gaan richting het centrum van Doetinchem en verder richting Terborg. Gaat u linksaf, dan gaat u richting Doesburg. Vergeet niet als stuurman bij het verlaten van de haven de boeg zowel naar bak-als stuurboord te laten kijken om een eventueel naderend schip voorrang te verlenen.

Gaat u richting Doesburg, dan vaart u stroomafwaarts en komt u na ongeveer één kilometer rechts het beloofde weidegebied tegen. Links is tot aan Keppel een natuurgebied, genaamd de Wehlse Broeklanden. Na pakweg 4 kilometer ziet uw stuurman de brug bij Laag-Keppel. Rechts vóór de brug staat het kasteel Keppel wat bewoond wordt door particulieren en is jammer genoeg niet vrij toegankelijk. Zowel voor als na de brug bevindt zich links een aanlegsteiger en op zomerse dagen staat links voorbij de brug de ijscoman.  Om onder de brug door te varen zal de stuurman het commando “vallen nu” moeten geven anders wordt het niets met het ijsje. Hier kunt u ook genieten van het zicht op de molen aan de overkant, aangedreven door de wind en nog steeds werkend om graan te malen. Indien de beheerder aanwezig is kunt u genieten van zijn mooie verhalen.

Als u weer uitgerust bent kunt u verder richting Doesburg. U komt vervolgens langs de haven genaamd “Bommen Berend”.  Deze wat vreemde naam heeft alles te maken met het hierboven genoemde kasteel dat in 1665 door de bisschop van Münster, Bernard van Galen werd veroverd. Deze Bisschop hield meer van de geur van buskruit dan van wierook, voerde vele oorlogen en kreeg de bijnaam Bommen Berend.

Deze haven heeft geen voorzieningen voor het aanleggen van roeiboten en dat wordt dan ook door de havenmeester niet op prijs gesteld.

U vaart onder de brug van Hoog-Keppel door en intussen zonder dat u het merkt doorklieft de Oude IJssel hier het met een rijke historie beladen Landgoed ’t Mulra.  De rivier verbreedt zich vanaf hier tot aan Doesburg en als u bij deze Mosterdstad de bakboordzijde van de rivier aanhoudt, dan vindt u links net vóór de sluis een aanlegsteiger die grenst aan een heerlijke picknickplaats. Hier kunt u als roeier onder de bomen bevoegd picknicken. Deze situatie is wel curieus want als je als voetganger van het rechtsgelegen parkeerterrein zou komen ben je onbevoegd om op dit terrein te komen. U bent dus verzekerd van rust.

Doesburg, nu bekend als mosterdstad, moet in oude tijden als een eiland gelegen hebben tussen IJssel en Oude IJssel. De Viking Godfrid had hier al in 844 zijn hoofdkwartier en in later eeuwen werd het een belangrijke Hanzestad.

Of u nu tot aan Doesburg roeit of niet, bij terugkomst en na opbergen van het gebruikte materiaal kunt u nagenieten op het hierboven genoemde terras of in het verenigingsgebouw.

Kiest u er voor om bij het verlaten van onze haven rechtsaf te gaan dan vaart u achtereenvolgend langs het centrum van Doetinchem, wat lichte industrie en nadat u onder het viaduct van de A18 bent doorgevaren, wordt u overvallen door de rust van het platteland. Al gauw passeert u aan stuurboord, net voordat het Waalse water in de Oude IJssel uitmondt, het kasteeltje Kemnade. Het gebouw bestaat uit een 16e eeuwse 16-hoekige toren met een leien spits. Aan deze toren valt de toepassing van speklagen op (banden lichte zandsteen afgewisseld door rode baksteen). Dit wijst er op dat de bouw ervan omstreeks de 16e eeuw heeft plaatsgevonden. Tegen deze zogeheten paviljoentoren (= combinatie van een hoektoren en een woontoren) staat een woning in 18e eeuwse stijl die in 1957 gebouwd is.

Het oogt zeer aantrekkelijk om het Waalse water op te varen, maar buiten het feit dat dit verboden is loopt u vast in het steeds smaller wordende water.

Vaart u verder dan ontwaart u een klein haaks op het water staand steigertje. Als u trek in ijs heeft dan leidt deze steiger u naar de IJsboerderij Winters. (Openingstijden:wo /do/ en vrijdag – 13.30 tot 19.00u. za- en zondag – 11.00 tot 19.00u. Bij twijfel:06-22286376)

Pak weg een halve kilometer verder vaart u onder de Parallelweg door en ziet u de stuw en de sluis genaamd  “de Pol” voor u. Uiteraard wilt u verder want u bent nog maar 2 à 3 kwartier onderweg. Via een camera kan de sluismeester zien wat er her en der gebeurt op de Oude IJssel. Als hij bezig is met het openen en sluiten van bruggen en het schutten van schepen in Doesburg, dan kan het zomaar gebeuren dat hij u even niet opmerkt. Geen nood. U belt hem gewoon en vertelt hem dat u door de sluis wilt (tel: 0313-472570) waarna u verder kunt richting Terborg tot aan Ulft.

Net vóór het verbodsbord “verboden te roeien” en na de ingang van het haventje van de hengelsportvereniging, bevindt zich aan de linkerzijde een aanlegsteiger. Houd wel rekening met de aanwezige stroming veroorzaakt door het water wat over de stuw naar beneden valt.

Mocht u om wat voor reden dan ook besluiten om niet door de sluis te varen, dan kunt u altijd keren om alsnog richting Keppel en Doesburg te roeien.

Na het schutten strekt de rivier zich verder voor u uit. Langs de hoge oeverbegroeiing aan weerszijden is het prachtig roeien. Na pak weg twee kilometer bereikt u Terborg waar u zonder te bukken de brug passeert. Direct rechts voorbij de brug is een kleine kano-aanlegsteiger, die u mogelijk kunt gebruiken als er hoge nood in het spel is.

Na enige tijd vaart u weer onder de Parallelweg door, waarna u aan de rechterkant roestige ijzeren constructies zult kunnen waarnemen.  Dit zijn niet zomaar constructies, maar kunst die ons er aan herinnert dat in dit gebied ooit ijzer is gewonnen. De apotheose van deze ijzer-geschiedenis vindt u na ongeveer een kilometer in de vorm van de DRU-fabriek. Hier werd ooit ijzer gesmolten en gegoten tot gebruiksvoorwerpen. Nu worden de gebouwen gedeeltelijk bewoond, gebruikt voor culturele zaken, is er een theater en een restaurant.

De aanlegsteigers bij deze fabriek kunt u gebruiken om te gaan picknicken maar afhankelijk van de waterstand is het meer of minder gemakkelijk om aan te meren en de boot te verlaten. Zou u gebruik willen maken van het genoemde restaurant dan bent u het zicht op uw roeiboot wel kwijt.

Net voorbij de fabriek is er een mogelijkheid om ruimschoots te draaien. Verder gaan heeft weinig zin, want na ongeveer 200 meter bevindt zich een onneembare stuw in de rivier. Ook hier geldt: na terugkomst kunt u op ons gezellige terras of in het verenigingsgebouw nagenieten.

Nog een laatste opmerking: gebruikt u volgens afspraak onze boot of boten dan rekenen wij € 7,50 per persoon (het zogenaamde riemengeld). Dit bedrag is inclusief de koffie bijaankomst. Gebruikt u uw eigen boot of boten dan betaalt  u € 15,00 voor onze dienstverlening. Ook dit bedrag is inclusief koffie bij aankomst.

Gastvrouw Nieta is te bereiken onder nummer 06-20076822.